• Halaman Utama
  • Piagam Pelanggan
  • Lokasi
 
Pejabat Pejabat Kadi Kluang
Alamat Pejabat Kadi Kluang, Jalan Pejabat Kerajaan, 86000 Kluang, Johor.
Ketua Jabatan As Sheikh Haji Mohd Taufik bin Dato' Haji Shamsudin
Nombor Telefon 07-7771242 / 07-7771243
Faks 07-7771244

Visi

" Islam Sebagai Cara Hidup "

Misi

” Menjadikan Pejabat Kadi Kluang sebagai satu agensi sosial terunggul melalui usaha dan aktiviti yang berterusan serta menyeluruh dalam pembentukan individu yang sentiasa berpegang teguh kepada ajaran Islam seluruhnya, bagi melahirkan sebuah masyarakat yang berketerampilan, harmoni, dinamik, cergas, cerdas, berdaya saing, bersatu padu, berakhlak mulia dan memiliki jati diri unggul sebagai pemangkin kepada kesejahteraan ummah dan negara “

Fungsi Utama

  1. Menguruskan hal ehwal yang berkaitan dengan pentadbiran, perkhidmatan, latihan, perjawatan dan pengurusan harta modal jabatan.
  2. Menguruskan dan mengawal selia peruntukan kewangan jabatan termasuk pembayaran emolumen, elaun dan pembekalan.
  3. Menguruskan dan mengawal selia peruntukan pembangunan dan kerja-kerja yang berkaitan dengan pembangunan di bawah bidang kuasa jabatan.
  4. Menguruskan hal ehwal yang berkaitan dengan sistem pengurusan kualiti jabatan.
  5. Menguruskan hal ehwal yang berkaitan dengan permohonan pernikahan, penceraian dan rujuk orang Islam di Negeri Johor.
  6. Menguruskan permohonan tauliah bagi juru nikah, penceramah, guru takmir dan peguam syarie.
  7. Menguruskan hal ehwal berkaitan dengan dakwah dan sebaran Islam kepada masyarakat Islam di Negeri Johor.
  8. Menguruskan majlis-majlis kebesaran Islam dan majlis rasmi keagamaan di Negeri Johor.
  9. Menguruskan hal ehwal yang berkaitan dengan permohonan memeluk Islam, kelas dan kebajikan Saudara Kita.
  10. Menguruskan hal ehwal yang berkaitan dengan kebajikan pesakit dan lawatan ke hospital kerajaan dan rumah kebajikan kerajaan di Negeri Johor.
  11. Menguruskan hal ehwal berkaitan dengan sesi khidmat nasihat, statistik aduan, latihan pegawai dan kakitangan serta laporan sesi khidmat nasihat.
  12. Merancang dan melaksanakan program pembangunan keluarga di Peringkat Negeri dan Daerah.
  13. Merancang dan melaksanakan program pembangunan sosial di Peringkat Negeri dan Modul Pusat Khidmat Keluarga, Sosial dan Komuniti JAKIM.
  14. Menguruskan aduan dan membuat kajian terhadap ajaran dan amalan yang bertentangan dengan akidah ahli sunnah wal jamaah.
  15. Memberi khidmat nasihat kepada individu atau kumpulan yang berfahaman bertentangan dengan akidah ahli sunnah wal jamaah.
  16. Menganjurkan kursus dan seminar yang berkaitan dengan akidah ahli sunnah wal jamaah.
  17. Menguruskan aduan dan membuat penapisan media dan bahan terbitan berunsurkan Islam.
  18. Menguruskan program-program pengimarahan masjid kerajaan.
  19. Menguruskan penyediaan dan penerbitan khutbah, tafsir dan hadis.
  20. Menguruskan pelantikan jawatankuasa masjid dan surau kariah.
  21. Menguruskan pembangunan dan latihan pegawai masjid dan surau.
  22. Menguruskan Tabung Pembangunan Masjid Negeri Johor.
  23. Menguruskan permohonan peruntukan pembangunan masjid dan surau Negeri Johor.
  24. Merancang dan melaksanakan program pencegahan jenayah syariah.
  25. Menerima aduan dan membuat operasi yang melibatkan kesalahan jenayah syariah.
  26. Melaksanakan siasatan terhadap kes-kes mal dan jenayah syariah.
  27. Menguruskan proses pendakwaan kes-kes mal dan jenayah syariah berdasarkan peruntukan undang-undang.
  28. Menguruskan notis rayuan atau petisyen rayuan mengikut tempoh yang telah ditetapkan.
  1. Mengambil tindakan setiap aduan pelanggan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja dari tarikh aduan diterima.
  2. Melaksanakan pembayaran dalam tempoh empat belas (14) hari selepas tuntutan terhadap satu perkhidmatan atau bekalan dibuat.
  3. Melaksanakan latihan / kursus Jabatan kepada anggota Jabatan sekurang-kurangnya sepuluh (10) jenis latihan / kursus setahun.
  4. Mengambil tindakan menghantar peserta dari kalangan anggota Jabatan dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh menerima kursus / latihan / bengkel / yang berkaitan dari pihak luar.
  5. Setiap aset hendaklah didaftarkan dan diedarkan dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh pengesahan penerimaan.
  6. Mengeluarkan kelulusan untuk kebenaran berkahwin dalam tempoh tiga puluh (30) minit setelah permohonan yang lengkap diterima.
  7. Mengeluarkan Surat Perakuan Nikah dalam masa tiga puluh (30) hari setelah majlis pernikahan.
  8. Mengeluarkan Surat Perakuan Cerai dalam tempoh empat belas (14) hari selepas Perintah Mahkamah Syariah diterima oleh KPNCR.
  9. Mengeluarkan Surat Perakuan Rujuk dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas penceraian didaftarkan oleh KPNCR.
  10. Memproses permohonan pendaftaran perkahwinan bagi warganegara asing di negeri Johor mengikut tatacara yang ditetapkan dalam tempoh tiga puluh (30) hari selepas permohonan lengkap diterima.
  11. Mengeluarkan keputusan permohonan Tauliah Mengajar dan Memberi Syarahan Agama dalam tempoh enam puluh (60) hari selepas temuduga dan diluluskan oleh Majlis Agama Islam Negeri Johor
  12. Memaklumkan Kelulusan penerimaan masuk Peguam Syarie dalam tempoh sembilan puluh (90) hari selepas peperiksaan kelayakan dan diluluskan oleh Majlis Agama Islam Negeri Johor.
  13. Memberi kefahaman dan penghayatan Islam kepada masyarakat tidak kurang daripada sepuluh (10) kali sebulan bagi setiap daerah.
  14. Memastikan pelaksanaan Program Rasmi Keagamaan Kerajaan di Peringkat Negeri dan Daerah mengikut takwim yang disediakan.
  15. Memproses permohonan dan pendaftaran memeluk Islam dalam masa tujuh (7) hari selepas dokumen lengkap diterima.
  16. Memastikan perlaksanaan Program Saudara Kita dan Orang Asli di Peringkat Negeri dan Daerah mengikut takwim yang disediakan.
  17. Memastikan pelaksanaan lawatan ke hospital dan rumah kebajikan kerajaan dilaksanakan sekurang-kurangnya sepuluh (10) kali sebulan di Peringkat Ibu Pejabat dan Daerah.
  18. Memastikan tindakan bagi aduan baru dapat dilaksanakan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja dan tiga puluh (30) hari bekerja bagi kes yang berulang.
  19. Melaksanakan sesi khidmat nasihat tidak melebihi empat puluh lima (45) minit atau mengikut keperluan kes.
  20. Memastikan pelaksanaan program Bahagian Pembangunan Keluarga sebanyak lima (5) program di peringkat negeri dan daerah.
  21. Membuat tindakan ke atas aduab fahaman dan ajaran yang bertentangan dengan Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja atau mengikut keperluan kes selepas aduan lengkap diterima.
  22. Membuat tindakan ke atas aduan penapisan dan siasatan media dengan tujuan pencegahan, pengedaran dan penyebaran Al-Quran dan tafsir, buku-buku agama, majalah, video/cakera padat dan perhiasan yang mengandungi ayat Al-Quran yang didapati salah atau bercanggah dengan aqidah dan syariat Islam dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja atau mengikut keperluan kes selepas aduan yang diterima lengkap dengan bahan terbitan.
  23. Memastikan teks Khutbah diterima oleh imam untuk dibaca dalam tempoh satu (1) bulan dari tarikh khutbah.
  24. Memastikan perlaksanaan program latihan kepada Pegawai-pegawai Masjid Kerajaan Negeri Johor dibuat secara sistematik sekurang-kurangnya sepuluh (10) kali setahun.
  25. Memastikan pelantikan Pegawai-pegawai Masjid dan Surau dibuat secara sistematik dalam tempoh tiga puluh (30) hari selepas tarikh lulus temuduga dan dokumen lengkap diterima dari Pejabat Kadi Daerah.
  26. Memastikan pelaksanaan program Pencegahan kepada masyarakat umum sekurang-kurangnya tiga (3) kali setahun.
  27. Menguruska penerimaan aduan atau maklumat Kesalahan Tak Boleh Tangkap (KTBT) atau Kesalahan Boleh Tangkap (KTB) yang lengkap dan penilaian dalam tempoh 24 jam.
  28. Memulakan risikan atau operasi penguatkuasaan dalam tempoh 48 jam selepas penilaian dan arahan diterima dari KPPA / KUPAD.
  29. Membuka kertas siasatan dan menjalankan penyiasatan jenayah syariah atau mal dalam tempoh 24 jam selepas menerima arahan dari KPPA, KUPAD atau KPS.
  30. Mendaftarkan kes-kes lengkap yang diterima daripada Bahagian Penguatkuasaan yang hendak dituduh di Mahkamah Syariah dalam masa tidak melebihi 30 hari selepas menerima Kebenaran Mendakwa daripada Ketua Pendakwa Syarie.
  31. Memfailkan notis rayuan atau permohonan semakan kes dalam tempoh empat belas (14) hari selepas keputusan perbicaraan.
  32. Memfailkan petisyen rayuan dalam masa sepuluh (10) hari selepas menerima perbicaraan hakim dari mahkamah.
 

Hubungi Kami

Jabatan Agama Islam Negeri Johor

Aras 4, Blok A, Pusat Islam Iskandar Johor,
Jalan Masjid Abu Bakar,
Karung Berkunci 725,
80990 Johor Bahru.

Tel : 07 2282900 / 01
Fax : 07 2237873 / 07 2239062
Emel : jaj@johor.gov.my



Laman Facebook

15 hours ago

Jabatan Agama Islam Negeri Johor

Bengkel Pengukuhan Amalan Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWAJA) Tahun 2018/1439H yang diadakan pada:

Tarikh : 22 - 24 Mei 2018 bersamaan 6-8 Ramadhan 1439H
Bertempat di : MPC Bandar Baru Uda, Johor Bahru

Bengkel ini telah dihadiri oleh Pegawai-pegawai dari Jabatan Agama Islam Negeri Johor (JAINJ), Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ), Jabatan Mufti Negeri Johor (JMNJ) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Setinggi - tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih di atas kerjasama agensi yang terlibat kerana menjayakan bengkel ini.
... See MoreSee Less

Lihat di Facebook

2 days ago

Jabatan Agama Islam Negeri Johor

Taklimat Kepada Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam & Pendidikan Negeri Johor ... See MoreSee Less

Lihat di Facebook

2 weeks ago

Jabatan Agama Islam Negeri Johor

Assalamualaikum warga Johor...

Bengkel Sistem e Muallaf Negeri Johor telah diadakan pada 7 dan 8 Mei 2018 bertempat di Hotel Holiday Villa, Johor Bahru.

Bengkel ini telah disempurnakan Majlis perasmiannya oleh Timbalan Pengrah Operasi Jainj, Tuan Haji Md. buranuddin Bin Haji Tibek dan dihadiri bersama-sama oleh YBM Tunku Zahrah Binti Tunku Osman Setiausaha Bahagian Unit Sains Teknologi dan ICT Johor dan Encik Musa Bin Ahmad Penolong Pengrah Saudara Muslim Jakim.

Bengkel ini dihadiri KPP Dakwah, Kadi Daerah Segamat, pegawai ICT dn pengawwai Unit Ukhuwah Jabatan Agama Islam Negeri Johor.
... See MoreSee Less

Lihat di Facebook

3 weeks ago

Jabatan Agama Islam Negeri Johor

Bengkel Pengurusan Aset Alih Kerajaan Berkualiti bagi Pegawai dan Kakitangan Jabatan Agama Islama Negeri Johor tahun 2018 pada Ahad, 6 May 2018 bertempat di Bilik Multimedia, Pusat Islam Iskandar Johor. ... See MoreSee Less

Lihat di Facebook

3 weeks ago

Jabatan Agama Islam Negeri Johor

12 Orang Pegawai Tadbir Agama menerima Kad Open Water Scuba Diver yang disampaikan ole Y.B Dato' Haji Azmi bin Rohani, Setiausaha Kerajaan Johor pada 2hb Mei 2018 di Hotel Villa Johor Bahru. Tahniah, satu anjakan paradigma ke atas Pegawai Agama di Negeri Johor. ... See MoreSee Less

Lihat di Facebook


Penafian

Jabatan Agama Islam Negeri Johor tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini.


Jumlah Pelawat 4,786


Tarikh Kemaskini : 14 Mei 2018